איך מתכננים אפליקציה מנצחת?

15.12.2014

יש לי רעיון לאפליקציה, מה עלי לעשות בכדי לקדם את הרעיון?
כמה פעמים שמעתם מישהו שואל שאלה זו? במאמר זה אנסה לתת תשובות לשאלה זו.
ישנן מספר שאלות שיש לתת להן מענה בזמן תכנון האפליקציה.

 

האם הרעיון כבר קיים. האם יש אפליקציות דומות?
"אם מישהו פיתח משהו דומה, לא כדאי להכנס למיזם."
בהרבה מקרים החלטה זו היא החלטה נכונה אבל לא תמיד.
לדוגמא, אפליקצית וויז לא היתה הראשונה שנתנה פתרון לניווט אך בכל זאת נחלה הצלחה גדולה.
השאלה שצריך לענות עליה היא: במה הפתרון שלי טוב יותר מהפתרונות הקיימים בשוק.
לעיתים, כאשר אין פתרון קיים או דומה לבעיה שאני מנסה לפתור, הדבר מעורר סימני שאלה לגבי כדאיות המיזם.

 כמה זמן ישהו המשתמשים באפליקציה שלי?
אחד האתגרים בפיתוח האפליקציה הוא לגרום למשתמשים לשהות זמן רב באפליקציה, בהיבט זה אפליקציות משחקים היא דוגמא טובה לאפליקציה שבה המשתמשים שוהים זמן רב באפליקציה. אולם, לעיתים לאחר זמן מה, מאבדים המשתמש ענין באפליקציה והיא הופכת ללא רלבנטית.

 מהי מטרת האפליקציה?
מטרת האפליקציה חייבת להיות ברורה וחד משמעית.
למשל – לחפש ולערוך תפריטים נטלי גלוטן.

 מהו הבסיס הכלכלי של האפליקציה?
חשוב להבין אם האפליקציה תהיה בחינם או בתשלום, האם יהיו פרסומות באפליקציה, האם האפליקציה תהיה בחינם ויהיו בה שירותי פרימיום בתשלום.

 דרכי שיווק האפליקציה?
באילו דרכים תשווק האפליקציה? פרסומות ממומנות, שיווק ברשתות חברתיות, מאמרים של בלוגרים ועוד.

 עלויות:
מהן העלויות הצפויות לפיתוח, תמיכה, ושיווק האפליקציה.

 כעת נעבור לאפיון האפליקציה והעקרונות החשובים בתהליך זה.

 עקרון הווירליות (שיתופיות)
אחד האתגרים בפיתוח האפליקציה היא הווירליות: ההפצה של האפליקציה ממשתמש למשתמש. מדוע עקרון הווירליות חשוב? כידוע שיווק אפליקציות מצריך השקעת משאבים רבים, אם המשתמשים שלנו יפיצו את האפליקציה עבורינו, הרי הם יעשן עבורינו את העבודה, ובחינם, לעיתים זה יהיה ההבדל בין הצלחה וכשלון של האפליקציה.

 תכנון ואפיון האפליקציה
תכנון האפליקציה הינה מפתח להמשך ולכן כדאי להשקיע זמן ממושך בשלב זה.

לתכנון האפליקציה ישנם שני מאפיינים חשובים: אפיון טכנולוגי ואפיון חווית משתמש.

 אפיון טכנולוגי
בימים אלה אנו מתכננים עבור לקוח, אפליקציה בנושא אוכל. אחד האתגרים הוא לדאוג שהאפליקציה תתן חווית משתמש נוחה ונעימה.

בהקשר זה, מומלץ לפתח אפליקציה מסוג זה בנייטיב ולא אפליקציה היברידית,  וזאת משום שחווית המשתמש הינה קריטית להצלחתה.
כדי שהאפליקציה תתן ביצועים טובים, יש לעיתים (כמו בדוגמא זו) לשמור חלק מנתוני התוכן של האפליקציה על המכשיר. ובכך לשפר את ביצועי האפליקציה.
חשוב גם, לדאוג שכמות הנתונים הנשמרת על המכשיר תהיה מוגבלת בכדי למנוע מצב שתכני האפליקציה ממלאים את כל המקום הפנוי על המכשיר.

עדכון התוכן של האפליקציה
לעיתים עדכון פשוט של האפליקציה , יכול לקחת שבועיים או יותר עד האישור של אפל.
יתרה מזאת, גם לאחר שהעדכון אושר, לא בהכרח העדכון יותקן ע"י כל המשתמשים. 
ובכן, מה ניתן לעשות? ניתן לשמור את התוכן של האפליקציה בשרת באינטרנט ובכך תוכן האפליקציה יתעדכן בזמן עלית האפליקציה. ככלל, יש לעשות כל מאמץ שנתוני האפליקציה שיכולים להשתנות ישמרו בשרת באינטרנט שאת תוכנו ניתן לשנות בקלות.

טעינת נתונים חלקה
כאשר משתמש מפעיל את האפליקציה, הוא מצפה להמתין זמן קצר ביותר תוך כדי פעולת האפליקציה. לכן מומלץ לטעון את התוכן ברקע כך שהמשתמש לא ירגיש שהנתונים נטענים. למשל אם טענתי 10 אובייקטים לזכרון וכרגע מוצג למשתמש האובייקט החמישי, כדאי לטעון ברקע את 10 האובייקטים הבאים ואז המשתמש לא יחכה בזמן הצגת האובייקט ה 11.

 אפיון מימשק המשתמש
אפיון מימשק המשתמש מורכב משני שלבים:
שלב א' - אפיון דפי האפליקציה, יגדיר את רשימת כל דפי האפליקציה ורשימת הכפתורים של כל מסך ומסך באפליקציה. ע"י תכנון מימשק המשתמש בדרך זו, נוכל לחסוך לנו זמן רב בהמשך.

שלב ב' – אפיון חווית המשתמש –   UX, יכלול תרשים סכמתי של כל המסכים ותכנון המעברים בינהם. מימשק חווית המשתמש הינו קריטי בהצלחת האפליקציה ולכן חייב להיות פשוט וברור, משתמשי האפליקציה לא יתנו הזדמנות שניה במידה שהאפליקציה לא תעמוד בציפיות בהתקנה הראשונית.

 UI
זמן עיצוב המסכים - UI, לאחר שלב ה UX ,יהיה קצר יותר ויש לצפות למעט סבבי תיקונים ושינויים בשלב זה משום שכל השאלות המהותיות כבר עלו בשלב ה UX.

                 

 הוספת תגובה 
כותרת התגובה:
שם מלא:
כתובת דואר אלקטרוני:
תוכן התגובה: